24.4.08

ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Περαστικά Γιωργάκη!
Αλλά τα εκνευριστικά που έγιναν, ακούστηκαν και γράφτηκαν αυτές τις μέρες δείχνουν μερικά πράγματα: Στον καπιταλισμό ακόμα και οι πλούσιοι (ή οι φίλοι τους) κινδυνεύουν από την πολιτική τους (η πολιτική για τους δρόμους πχ). Αλλά έχουν πιο πολλές ευκαιρίες και μέσα να γλυτώσουν (μέσα σε λίγη ώρα ο Γ.Α.(!) Παπανδρέου είχε 3 ιατρικές ομάδες να τον προσέχουν και έκανε εξετάσεις που οι απλοί θνητοί (ο απλός κοσμάκης που πρέπει να δουλεύει τουλάχιστον το 8ωρό του για να επιζήσει απλά) θα χρειάζονταν τουλάχιστον 8 ώρες (και ένα τεράστιο μέσο ή ένα χοντρό φάκελο) για να κάνουν λιγώτερο από τις μισές εξετάσεις. Και φυσικά δεν λέμε για τις επεμβάσεις. ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΑΥΤΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ Ο (Γ.Α.) ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΠΗΔΗΞΕ (στη σειρά) ΠΟΛΛΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΑΣΘΕΝΕΙΣ.
Κατά τα άλλα, αφού ακόμα και η αρνητική διαφήμιση είναι καλή, το ατύχημα αυτό είναι καλό για την υπόθεση του ποδηλάτου (θα ανοίξουν ποδηλατοδρόμους στα ΒΠ!).
Όμως από την άλλη να θυμηθούμε και τι έκανε και αυτός ο ηγέτης του Σοσιαλισμού (και ο πατέρας του) για την υπόθεση της ΑΛΛΑΓΗΣ της κοινωνίας. Σε τελική ανάλυση θα μπορούσε να τα κάνει και εδώ ΣΚΑΤΑ (και να μας αφήσει στα χέρια του Καρα μαλ και των αυτοκινητοβιομηχάνων).

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΟΛΑ ΟΣΑ ΛΟΓΟΚΡΙΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΙΑΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΣΤΙΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ(http://psychotherapy.blogspot.com/2007/12/blog-post.html

Κυριακή, 30 Δεκέμβριος 2007

Τέλος (και αρχή)

(tagged: psychotherapy, psychotherapy in Greece, cognitive behavior therapy, cognitive behavior therapy in Greece, Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Θεραπεία, Γνωσιακή Θεραπεία, Γνωσιακός Θεραπευτής, supervisor, εκπαίδευση, ειδικότητα, ψυχολόγος, ψυχολόγοι, ψυχίατρος, ψυχοθεραπευτής, ψυχοθεραπεύτρια, επόπτης, αρνητικές σκέψεις, γνωσιακά λάθη, πυρηνικές πεποιθήσεις, πυρηνικός, ενδιάμεσες πεποιθήσεις, πεποιθήσεις, κεντρικές πεποιθήσεις, Aaron Beck, Judith Beck, Beck Institute, δεοντολογία, διαγραφή, δίπλωμα ψυχολόγου)

Ποτέ άλλοτε δεν στεναχωρήθηκα τόσο που τέλειωσε μια ομάδα εποπτείας. Κατά την διάρκεια των 2 χρόνων συμβαίνουν πάντα πολλά, ευχάριστα και δυσάρεστα, το τέλος όμως πάντα είναι δύσκολο. Για να είμαι όμως ειλικρινής ποτέ δεν με απογοήτευσαν, από την πρώτη στιγμή όλες τους έδειξαν μια υγιή αυτοπεποίθηση και διάθεση να μάθουν η μια από την άλλη και αυτό ήταν ίσως το πιο όμορφο σε αυτήν την ομάδα, κάθε μια ήξερε το περιστατικό της άλλης και δεν υπήρχε περίπτωση να μην εκφράσει άποψη και να ενισχύσει εκεί που χρειάζεται. Ας με συγχωρήσουν για τα περιστατικά που τους επέλεξα να δουλέψουν μαζί τους, ξέρω ο λόξυγκας που είχα μερικές φορές, μάλλον προερχόταν από τις "ευχές" που μου έστελναν για τα περιστατικά που τους "'έτυχαν". Δεν το μετανοιώνω όμως, είμαι σίγουρος ότι όταν θα εμφανιστεί κάποιο δύσκολο περιστατικό στα γραφεία τους, θα σκεφτούν, ότι σε σύγκριση με αυτά που έκαναν στην διάρκεια της εκπαιδευσής τους, όλα τα επόμενα θα είναι εύκολα. Καλό δρόμο !

Αναρτήθηκε από ke στις 3:14 μμ

5 σχόλια:

Stavroula είπε...

Ευχαριστούμε τον επόπτη μας για τα ωραία σχόλια του. Η ομάδα ξανασυναντήθηκε όμως!!!!! H συνάντηση έγινε με μεγάλη χαρά και με μεγάλο κίνητρο για την ανταλλαγή απόψεων για θέματα, τα οποία μας απασχόλησαν. H συναδελφική αλληλεγγύη είναι πάντα στο επίκεντρο σε αυτήν την ομάδα. Καλή μας συνέχεια

2 Φεβρουάριος 2008 3:34 πμ
tripis είπε...
Ωραία τελείωσε η ... εποπτεία φαίνεται. Αν ..... τελείωσε, φυσικά. Δεν είμαι απόλυτα σίγουρος για ποιά εποπτεία πρόκειται.

Από τα λίγα λόγια παραπάνω μάλλον εξάγεται ένα συμπέρασμα, όχι απόλυτα τεκμηριωμένο ότι πρόκειται για εποπτεία γνωσιακών συμπεριφοριστών θεραπευτών που εξασκούνται σε κάποιον ή κάποιους θεραπευόμενους και διαβιβάζουν τις παρατηρήσεις, ερωτήσεις, απορίες, αμηχανίες, αγνωσίες τους σε κάποιον κατά τεμήριο, γνώστη, επαϊοντα, πεπειραμένο, γνώστη των τεχνικών και συμπεριφοριστικών τεχνικών και.. κατά κανόνα γνώστη του υποβαλλόμενου σε θεραπεία από τους πρωτόβγαλτους μαθητευόμενους μάγους - μαθητές του.

"Η συναδελφική αλληλεγγύη είναι πάντα στο επίκεντρο σε αυτήν την ομάδα", όπως γράφτηκε, μάλλον κατά λάθος. Και λέγω "κατά λάθος" επειδή πάντα σε κάθε ομάδα (ομάδα θεραπείας, ποδοσφαιρική ομάδα, ομάδα φυλακισμένων, ομάδα οικογένειας, ομάδα μαθητών, δωμάτιο κρατικού νοσοκομείου κλπ) υπάρχουν άγραφοι "κανόνες".

Η "συναδελφική αλληλεγγύη" είναι ένας από τους κανόνες και τελεί υπό .. όρους ενώ έχει το εξής περιεχόμενο:

- δεν δεχόμαστε πως ο/η συνάδελφος έχει διαπράξει το παραμικρό σφάλμα (έστω και αν έχει βλάψει το θεραπευόμενο και τον έχει μαδήσει οικονομικά)

- δεν σχολιάζουμε τον "επόπτη" (μπορεί να μη μας δώσει το δίπλωμα).

- δεν δεχόμαστε ότι μπορούμε να βγάζουμε συμπεράσματα, παρά μόνο αν μας τα έχει δώσει ο "επόπτης".

- δεν δεχόμαστε πελάτη ο οποίος έχει απορρίψει ή έχει φύγει από συνάδελφο.

- γνωσιακά λάθη διαπράτουν μόνο οι θεραπευόμενοι και ποτέ ... μα ποτέ οι γνωσιακοί συμπεριφοριστές θεραπευτές.

- (σε θεραπευτικές ομάδες) Καλός είναι όποιος μένει μέσα στην ομάδα, έστω και αν δεν εκδηλώσει ποτέ την παραμικρή συγκρουση.
Κακός είναι όποιος "βγάλει συμπέρασμα για το γιατί ο ένας θέλει έτσι στα καλά καθούμενα να βγάλει το μάτι του άλλου". Αυτός πρέπει να αποβληθεί από την ομάδα. Χρησιμοποιούνται περίεργες φράσεις όπως "είμαι θυμωμένος" (σημαίνει "πετάχτε τον έξω γιατί αισθάνομαι άσχημα και δεν ξέρω γιατί")

- (σε θεραπευτική ομάδα) Μα τι βλακείες λέει ο Φρόϋντ που συνέστηνε στους ψυχαναλυτές να κάνουν οι ίδιοι ψυχανάλυση. Οι θεραπευτές στην Ελλάδα δεν έχουν ανάγκη αυτοανάλυσης. Για φαντάσου θράσος του Φρόϋντ! Δεν υπάρχει περίπτωση συντονιστής ομάδος στην Ελλάδα να έχει ξαμολύσει το "ασυνείδητό" του στους θεραπευόμενούς του.

Πάμε τώρα στη σχέση πρωτάρη θεραπευτή και "επόπτη".

Ο επόπτης έχει "πλήρη" γνώση για το θεραπευόμενο του εποπτευόμενου θεραπευτή του, παρόλο που δεν τον έχει δει στα μάτια του.

Ο εξασκούμενος θεραπευτής μεταφέρει στον επόπτη τα συμπτώματα του θεραπευόμενού του, π.χ. σηκώνεται μέσα στη νύχτα.

Ο επόπτης κοιτάζει τι ελλείψεις υπάρχουν στις εργασίες που πρέπει να παρουσιαστούν στο τέλος του έτους και σκέφτεται (Χμμμ ... δεν έχει αναλάβει κανείς εργασία για διαταραχές προσωπικότητας). Λέει λοιπόν στον εξασκούμενο θεραπευτή. "Για να ξυπνάει τη νύχτα σημαίνει ότι πιστεύει ότι ο κόσμος είναι έχθρικός και απειλητικός γι' αυτόν, άρα έχει διαταραχή προσωπικότητας". Η διάγνωση είναι πλέον αδιαμφισβήτητη και έχει όση ισχύ είχαν και οι αποφάσεις της οικομενικής συνόδου της Νίκαιας που καταδίκασαν τον Αρειανισμό (ομάδα και αυτή με .. κανόνες).

Αυτά αναφέρονται γενικά και αόριστα και όχι σε σχέση με τους παραπάνω.
16 Ιούνιος 2008 3:37 πμ
ke είπε...
Κύριε Tripis
φαίνεστε καλός γνώστης της Arendt, του Foucault και του Goffman. Δίκαιο έχετε σε πολλά σημεία, αλλά οι ομάδες εποπτείας στην ΓΣ Θεραπεία δεν είναι απαραίτητα "άσυλα" κατά Goffman. Μάλλον γενικεύετε. Αν ήταν έτσι οι ομάδες μας θα ήμασταν ψυχαναλυτές. Και πιστέψτε με δεν θα το θέλαμε καθόλου αυτό.
3 Αύγουστος 2008 5:45 μμ
tipis2 είπε...
Αυτή η ανάρτηση έχει καταργηθεί από ένα διαχειριστή του ιστολογίου.
8 Αύγουστος 2008 3:25 πμ
ke είπε...
Δυστυχώς αναγκάστηκα να σβήσω τα τελευταία σχόλια του tripis γιατί απλά ψεύδεται. Αν έχει πρόβλημα με κάποιον ας τον μηνύσει. Γενικά δεν ασχολούμαι με ασθενείς άλλων συναδέρφων. Λυπάμαι αν τον θυμώνω που δεν ασχολούμαι μαζί του, αλλά "υπάρχουν και δικαστές στο Βερολίνο"
8 Αύγουστος 2008 4:56 μμ
Παρακάτω παρατίθενται αυτά τα οποία διέγραψε ο «επόπτης της γνωσιακής θεραπείας».
Ανάρτηση Σχολίου

http://psychotherapy.blogspot.com/2007/12/blog-post.html

Εσύ φαίνεται ότι είσαι κάποιος από τους επόπτες που έχουν δημιουργήσει αυτό το «βασίλειο του τρόμου» στις κοπελίτσες που αισθάνονται την ανάγκη να ειδικευτούν στη γνωσιακή – συμπεριφοριστική θεραπεία και δυστυχώς βρίσκονται στην Ελλάδα και όχι στις ΗΠΑ.

Ο φοβερός έλεγχος που ασκείτε εσείς οι επόπτες στις εποπτευόμενές σας αφενός μεν δεν της βοηθάει να θεραπευτούν ψυχικά από την πάθησή τους (αφού στην Ελλάδα μια κοπέλα διαταραγμένη κάνει επιλογή ή να θεραπευτεί ή να αποκτήσει τον τίτλο της θεραπεύτριας για να ικανοποιήσει τα σχήματά της – βλ. τι σημαίνει στη Wikipedia) αφετέρου δε, έχει καθηλώσει στην Ελλάδα την επιστήμη της Ψυχολογίας στο επίπεδο της θρησκοληψίας και της δεισιδαιμονίας, όπου οι διαγνώσεις χρησιμοποιούνται για να καλύψουν την ανεπάρκεια του θεραπευτή. Αντίθετα με ό,τι διδάσκει ο Young στα σχήματά του, εσείς καλλιεργείτε σιωπηρά την ιδέα ότι οι γνωσιακοί συμπεριφοριστές θεραπευτές είναι απαλλαγμένοι από γνωσιακά λάθη, αρνητικές σκέψεις, εσφαλμένες κεντρικές πεποιθήσεις (που κανείς εποπτευόμενος δεν τολμάει να μην τις μεταφράσει όπως τις μεταφράζετε εσείς από τα αγγλικά: «πυρηνικές πεποιθήσεις»).

Βρέθηκα και εγώ κάποτε σε άσχημη θέση να έχω να αντιμετωπίσω πολύ άσχημες εξωτερικές καταστάσεις και ένιωσα την ανάγκη για λίγη βοήθεια (όχι επίλυση των προβλημάτων μου). Έπεσε τότε απάνω μου το ασυνείδητο (βλ. ερμηνεία του όρου στη Wikipedia) της θεραπεύτριας, του επόπτη της με τις τηλεδιαγνώσεις του στις οποίες δεν επιτρεπόταν διαφωνία, και των άλλων συναδέλφων της που δεν με δέχτηκαν από «συναδελφική αλληλεγγύη».

Επειδή μου ανέφερες τον Goffman, σε πληροφορώ ότι δεν χρειάζεται να πας τόσο μακριά. Πήγαινε μέχρι το ινστιτούτο σου και θα δεις ότι η θεραπεία που προσφέρεται έχει ως εξής:

1η συνεδρία: Καλωσόρισμα, τί είναι η γνωσιακή συμπεριφοριστική θεραπεία, τι πρόβλημα έχετε, τι σας βασανίζει. 2η συνεδρία: Συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου τόσο γενικόλογου που αναγκάζεται κανείς να βάλει Χ σε παραπλήσια ερώτηση καθ’ υπόδειξη του εκπαιδευόμενου θεραπευτή «βάλτε και ας μην είναι ακριβώς έτσι» 3η συνεδρία: Θέτουμε στόχους, Ποιούς, γράψτε τους, να τους συζητήσουμε 4η συνεδρία: Συζητάμε για τους στόχους, μήπως είναι πολλοί, να τους περιορίσουμε; 5η συνεδρία: Πώς αισθάνεστε; Μπορείτε να γράφετε τις αρνητικές σας σκέψεις σε ένα ημερολόγιο;
6η συνεδρία: Α, τι ωραία που τα γράψατε στο ημερολόγιο, όμως δεν μου βάλατε το συναίσθημα; Τι κρίμα! Μα ξέρετε, πνίγομαι να σας πω ότι....... Η ώρα μας τέλειωσε, θα τα πούμε την επόμενη, γράψτε το στο ημερολόγιο 7η συνεδρία: Ωραία τα γράψατε, αλλά δεν σημειώσατε και πως λέγεται ακριβώς το γνωσιακό λάθος που διαπράξατε. Να σας δώσω μια λίστα με σφάλματα να διαβάσετε στο σπίτι και να τα πούμε την επόμενη; 8η συνεδρία: Τι; Δεν καταλάβατε τι σημαίνουν αυτά τα «γνωσιακά λάθη»; Μα αυτή τη σελίδα με τα λάθη την καταλαβαίνουν όλοι οι ασθενείς μας στο Κέντρο μας, πώς εσείς....; Να σας τα εξηγήσω. 9η συνεδρία: Όχι, αυτά που μου γράψατε, δεν είναι γνωσιακά λάθη, είναι πυρηνικές πεποιθήσεις. Γιατί λέω «πυρηνικές» και όχι κεντρικές; Μα έτσι το ερμηνεύουν στο Κέντρο μας, και έτσι το διδάσκουν και στο Αιγινήτειο. 10η συνεδρία: Δεν είσθε ευχαριστημένος με τη θεραπεία, γιατί; Τι γνωσιακό λάθος κάνατε αυτή τη στιγμή; Προσωποποίηση και υπεργενίκευση. 11η συνεδρία: Να ξαναεξετάσουμε τους στόχους που θέσαμε. Τι θα πει δεν θυμάστε τους στόχους που είχατε θέσει; Δεν πειράζει, αρχίστε πάλι από την αρχή. Έχετε 45 λεπτά. 12η συνεδρία: Μήπως έχετε θέσει μη ρεαλιστικούς στόχους; Να συζητήσουμε. 13η συνεδρία: Τί θεωρείτε σημαντικότερο στη ζωή; Γιατί; 14η συνεδρία: Γιατί μου ζητάτε να σας πω τη διάγνωση; Τι σημασία έχει για σας. 15η συνεδρία: Γιατί σας απασχολεί τόσο η διάγνωση; Σκεφτείτε το για να το συζητήσουμε την επόμενη φορά.
16η συνεδρία: Συζήτησα το θέμα με τον Επιθεωρητή μου και έχετε Τριχοτιλομανία. Γιατί χλωμιάσατε; 17η συνεδρία: Φοβάστε ότι θα τελειώσει η θεραπεία και θα με χάσετε; Γιατί το νιώθετε αυτό; 18η συνεδρία: Θα ήθελα να ξαναθέσουμε τους στόχους μας. Μπορούμε να τους περιορίσουμε σε πιο ρεαλιστικούς; 19η συνεδρία: Ξέρετε, εμείς εδώ είμαστε Κέντρο. «Ο Κύκλος σας συμπληρώθηκε» 20η συνεδρία: Πώς αισθάνεστε τώρα που τελείωσε η θεραπεία; Πώς ατενίζετε το μέλλον;



Παρακάτω σου παραθέτω τις γνωσιακές συμπεριφοριστικές τεχνικές που χρησιμοποίησε σε μένα η εποπτευόμενή σου θεραπεύτρια (ΤΟ ΕΜΑΘΑ ΑΡΓΑ ΠΩΣ ΗΤΑΝ ΕΠΟΠΤΕΥΟΜΕΝΗ) όταν κάποτε βρέθηκα σε ανάγκη (το τι σημαίνει ανάγκη, βρες το στη Wikipedia). Στο τέλος παραθέτω και την άποψη ενός ειδικού, πολύ πιο μορφωμένου από σένα:


1. Εντοπισμός αρνητικής σκέψης (π.χ. μήπως δεν είναι γνωσιακή θεραπεία, αλλά θεραπεία της κυράς μας της μαμμής). Καταγραφή της. Σε περίπτωση μη εντοπισμού συγκεκριμένης αρνητικής σκέψης, γίνεται συζήτηση για αρνητικές σκέψεις των παχύσαρκων, έστω και αν ο θεραπευόμενος είναι πετσί και κόκαλο.

2. Παρουσίαση στον θεραπευόμενο ενός φύλλου χαρτιού με παιδαριώδη σχηματική απεικόνιση και επεξήγηση αρνητικών σκέψεων, με τίτλους που δεν βγάζουν κανένα νόημα. Συζήτηση αδυναμίας του θεραπευόμενου να καταλάβει τι διάολο σημαίνουν αυτά. Διαβεβαίωση του θεραπευτή ότι 99 στους 100 ασθενείς του (SIC) καταλαβαίνουν με την πρώτη περί τίνος πρόκειται και συνεργάζονται καταγράφοντας σκέψεις τους. Επίκληση του επιχειρήματος ότι και στο Ινστιτούτο χρησιμοποιούν την ίδια σελίδα.

3. Πρόταση για βιβλιοθεραπεία. Υπόδειξη βιβλίων, που μιλούν όμως για γνωσιακή θεραπεία και όχι εκείνη της κυράς μας της μαμμής. Συνειδητοποίηση από τον θεραπευόμενο ότι έχει μπόλικες αρνητικές σκέψεις. Καταγραφή τους. Παρουσίασή τους στο θεραπευτή. Αμηχανία του θεραπευτή («Μα εγώ μετά βίας βγάζω μία αρνητική σκέψη από τους πελάτες μου και εσείς μου φέρατε τόσες!»–Θα κάνει πως ξέχασε τι έλεγε προηγουμένως για τους 99 στους 100).

4. Υπόδειξη στο θεραπευόμενο να βάλει σε διαφορετικές στήλες τις αρνητικές σκέψεις και να συμπληρώσει όλες τις στήλες (Assumptions, ενδιάμεσες αρνητικές σκέψεις, πεποιθήσεις, ενισχυτικά γεγονότα για την εμπέδωση των πεποιθήσεων, αμφισβήτηση, εναλλακτική πρόταση, πως αισθάνεσαι μετά την πρόταση που έκανες εσύ ο ίδιος). Αφιέρωση ειδικής συνεδρίας για την διευκρίνιση ότι core beliefs ερμηνεύεται στα ελληνικά «πυρηνικές πεποιθήσεις» και όχι «κεντρικές πεποιθήσεις». Επεξήγηση ότι έτσι το ερμηνεύουν στο Αιγινήτειο και επομένως έτσι είναι η ελληνική γλώσσα. Παράθεση επιχειρήματος ότι core ερμηνεύεται μόνο πυρήνας, πυρηνικό, στο αγγλοελληνικό λεξικό Divry’s (=Γεωργίου Κωνσταντοπούλου εκ Δίβρης).

5. Χωρίς να εξεταστούν οι ήδη εντοπισθείσες αρνητικές σκέψεις, ψάχνουμε και για άλλες. Αναπομπή της λίστας στο θεραπευόμενο με υπόδειξη για πιο γεωμετρικά καλαίσθητη σχεδίαση των στηλών των βαθμών επεξεργασίας κάθε αρνητικής σκέψης. Επανυποβολή στο θεραπευτή σε επόμενη συνεδρία.

6. Self disclosures του θεραπευτή προς το θεραπευόμενο, ώστε ο τελευταίος να καταλάβει τι λάθη κάνει και να τα γράψει. Να γράψει και τις αμφισβητήσεις που θα κάνει ο ίδιος στις δικές του αρνητικές σκέψεις, καθώς και πόσο ωραία νιώθει τώρα που έκανε τη δουλειά όλη μόνος του.

7. Συζήτηση, κατόπιν απορίας του θεραπευόμενου για την Judith Beck και το Βιβλίο της Εισαγωγή στη Γνωσιακή Θεραπεία-Cognitive Therapy, Basics and Beyond, ως προς ανάγκη δόμησης της συνεδρίας, εξαγωγή συμπερασμάτων, σύνδεση με την προηγούμενη συνεδρία, ανάγκη να συνοψίσει ο θεραπευόμενος στο τέλος της θεραπείας τι κατάλαβε και τι δεν κατάλαβε, διαδικασία με οποία οδηγούμαστε από την αρνητική σκέψη στην ενδιάμεση πεποίθηση και μετά στην πεποίθηση. Θα πρέπει να εξηγηθεί στο θεραπευόμενο (αφού συμπληρωθούν τουλάχιστο 65 ώρες συνεδριών) ότι αυτά δεν είναι απόλυτα («Ναι, υπάρχουν ορισμένοι άκαμπτοι συνάδελφοί μου που ακολουθούν αυτή τη δομημένη τεχνική. Όμως έχει γραφτεί – πού; στον Τηλεθεατή;- ότι αυτό κουράζει τους ασθενείς, και πράγματι όλοι οι ασθενείς μου, μου έχουν έρθει παρακαλώντας με, ικετεύοντάς με να μιλάμε ελεύθερα γιατί δεν αντέχουν αυτή τη δόμηση. Εγώ επειδή ενδιαφέρομαι πραγματικά για αυτούς και τους αγαπάω, δεν κάνω δόμηση, για το καλό τους»)

8. Συζήτηση για άλλο είδος θεραπείας που έμαθε ο θεραπευτής ότι κάνουν στο εξωτερικό, και το οποίο έχει σχέση με τη γνωσιακή θεραπεία επειδή δίνει απαντήσεις π.χ. γιατί ο ασθενής νιώθει κατώτερος, ή ότι τον δουλεύουν.

9. Ανακάλυψη ότι υπάρχουν στο φάκελο του θεραπευτή πολλές δεκάδες αρνητικών σκέψεων που λιμνάζουν επί μήνες, χωρίς να έχουν συζητηθεί. Επιχειρήματα για ανατροπή των ισχυρισμών του θεραπευόμενου («Μα εσείς φταίτε για τη διαχείριση του χρόνου, εγώ απλώς συζητάω αυτά που φέρνετε εσείς στη συνεδρία! Κοιτάξτε πως χαμογελάω σαν αυθόρμητο παιδί!»).

10. Ο θεραπευόμενος θα μπορούσε να επικοινωνήσει με με e-mail με άλλο γνωσιακό συμπεριφοριστικό θεραπευτή, πρώην μπάτσο, και να λάβει την απάντηση («Στη γνωσιακή θεραπεία υπάρχει πάντα δομή, επαγγελματικότητα και πάντοτε σαφής χρονικός ορίζοντας»). Η φράση «σαφής χρονικός ορίζοντας», μπορεί να χτυπήσει σαν καμπάνα στο μυαλό του θεραπευόμενου. Επικοινωνία με το θεραπευτή του.

11. Ο θεραπευτής μπορεί να στείλει μήνυμα SMS στο θεραπευόμενο, να μη ζητάει σαφή χρονικό ορίζοντα, επειδή «έχει διαταραχή προσωπικότητας» (πρώτη φορά να του το πει με SMS) και επομένως έχει «πολλή, πολλή, πολλή δουλειά ακόμα!»

12. Ο θεραπευτής, χωρίς να ακολουθήσει τη μέθοδο που περιγράφει η Judith Beck, για μετάβαση από αρνητικές σκέψεις σε ενδιάμεσες πεποιθήσεις, πρέπει να πετάξει στη μούρη του θεραπευόμενου ό,τι «πυρηνικές» πεποιθήσεις πρέπει να έχει (προσέξτε –όχι «έχει») ο θεραπευόμενος, αφού του έχει διαγνώσει τη συγκεκριμένη διαταραχή (ίσως να είναι η συγκεκριμένη διαταραχή που έχει αναλάβει σαν εργασία να παρουσιάσει σε ομήγυρη εκλεκτών θεραπευτών, οπότε ο πελάτης γίνεται guinea pig). Έτσι, θέλει δεν θέλει, ο θεραπευόμενος έχει δύο επιλογές ή να κάνει το θύμα, αποδεχόμενος πεποιθήσεις που δεν του πάνε, ή να πάει αλλού. Μπορεί ο θεραπευόμενος να ρωτήσει με e-mail μια άλλη θεραπεύτρια τι να κάνει. Σε μια τέτοια περίπτωση, εκείνη θα πρέπει να του απαντήσει, μεταξύ άλλων, ότι «πρέπει να συζητήσετε το θέμα με το θεραπευτή σας. Αν πάτε σε άλλο θεραπευτή μην παραλείψετε να του αναφέρετε το λόγο διαφωνίας σας με τον προηγούμενο».

13. Ο λόγος του προηγούμενου είναι προφανής. Για την περίπτωση που ο θεραπευόμενος το κρύψει από το νέο θεραπευτή του, θα πρέπει να ζητηθεί εκ των προτέρων από τους συναδέλφους να δείξουν συναδελφική αλληλεγγύη. Κανένας δεν πρέπει να δέχεται άνθρωπο που υποτίμησε τη διάγνωση και διαδικασία –καλή ή κακή- άλλου συναδέλφου.

14. Μπορεί να γίνει δεκτό αίτημα του θεραπευόμενου για γνωσιακή-συμπεριφοριστική θεραπεία μέσω μερικών e-mails, επι αμοιβή. Φυσικά στην αμοιβή περιλαμβάνονται 40 λεπτά για τη λήψη του μηνύματος και άλλα 40 λεπτά για την αποστολή της απάντησης, επειδή το computer του θεραπευτή είναι αργό και καθυστερεί στην πρόσβαση στο Ιντερνέτ και θα το αλλάξει ….. το Μάιο. Το περιεχόμενο των απαντητικών μηνυμάτων πρέπει να περιέχει μόνο διευκρινιστικές ερωτήσεις, χωρίς να οδηγεί σε κάποιο γνωσιακό συμπέρασμα. Παράλληλα να του μαθαίνει μερικά κόλπα για να θυμάται ονόματα (π.χ. για να θυμάσαι τον Γαβριήλ Γαβριηλίδη, να έχεις στο μυαλό σου το ΓΑΒ-ΓΑΒ του σκύλου).

15. Θα πρέπει να καταγγελθεί σαν απαράδεκτη η άποψη της Judith Beck, σύμφωνα με την οποία «είναι δυνατόν να υπάρχει και αρνητική σκέψη που να είναι αληθινή και στην περίπτωση αυτή ο θεραπευτής αντί να την αμφισβητεί, βοηθάει τον θεραπευόμενο να επιλύσει το βασικό του πρόβλημα». Αυτό φέρνει σε δύσκολη θέση το γνωσιακό θεραπευτή που έχει σαν στόχο του να δουλεύει μόνο από τα συγκεκριμένα γνωστικά λάθη, τα οποία έχουμε μάθει απέξω κι ανακατωτά. Διαφορετικά ανοίγει το κουτί της Πανδώρας και ….. Δεν είναι δουλειά του γνωσιακού θεραπευτή να ασχολείται με άλλο πρόβλημα (π.χ. αν έχασε τη δουλειά του ο θεραπευόμενος) εκτός από το να τον βοηθήσει να συνειδητοποιήσει τις στάνταρντ αρνητικές σκέψεις που κάνει.

16. Μπορεί τέλος να ανακαλύψει ο θεραπευτής (με καθυστέρηση 3 μηνών) ότι έχει ξεχάσει συγκεκριμένο κείμενο, το οποίο είχε υποσχεθεί να διορθώσει ως προς τη διαδικασία των αρνητικών σκέψεων. Τότε του λέγει «α νόμιζα ότι τα κάνατε με άλλο θεραπευτή το καλοκαίρι!».

17. Τελευταίο επιχείρημα, μετά από 70 ώρες συνεδριών, ο θεραπευτής μπορεί να πει «ε, αν τελικά δεν είστε ευχαριστημένος από την προσέγγισή μου, μπορείτε να πάτε σε άλλο θεραπευτή» (έχοντας βέβαια φροντίσει να σαμποτάρει επιτυχώς μια παρόμοια προσπάθεια προσέγγισης άλλου θεραπευτή). Αν ο θεραπευόμενος ζητήσει από το θεραπευτή του να του συστήσει κάποιον άλλον, εκείνος πρέπει να κάνει πως δεν ξέρει κανέναν. Μπορεί να προσποιηθεί μόλις γύρισε από σπουδές που έκανε στη Μαδαγασκάρη και δεν ξέρει ούτε έναν.

18. Οι θεραπευτές δεν πρέπει να νιώθουν άσχημα όταν διαχειρίζονται αρνητικές σκέψεις με αυτό τον τρόπο. Με τη διαδικασία αυτή ο θεραπευόμενος θα ξεχάσει την αρχική αιτία που τον ενοχλούσε και θα έχει αγανακτήσει με το θεραπευτή του (=θα μπορούσε να αποτελέσει κάποια βερσιόν ομοιοπαθητικής!) Επίσης, όταν ο θεραπευόμενος πάψει να αγανακτεί κατά του θεραπευτή (που δεν δίνει λογαριασμό σε κανένα και δεν νιώθει ποτέ άσχημα για το «έργο» του), σημαίνει ότι είναι κοντά στο τέλος της θεραπείας.

19. Γενικά ο Γνωσιακός θεραπευτής πρέπει να είναι ένα αυθόρμητο παιδί, απαλλαγμένο από οποιοδήποτε αίσθημα ενοχής, ευχάριστο στην παρέα του, που θα αντιμετωπίζει τα πάντα με ένα χαμόγελο και δεν θα κρατάει άσχημες σκέψεις στο κεφάλι του.


Απάντηση από το DepNet
Θα ήθελα με την ευκαιρία του μηνύματός σας να σημειώσω ότι κατά την γνώμη μου η γνωσιακή - συμπεριφορική ψυχοθεραπεία δεν είναι μια θεραπεία των "ψυχολόγων" οι οποίοι τώρα τελευταία την ανακάλυψαν και την συστήνουν για πάσα νόσο. Κατ'αρχάς να επισημάνω ότι ο θεμελιωτής της, ο Aaron Beck, είναι Αμερικανός ψυχίατρος και ανέπτυξε την θεραπεία στο Πανεπιστήμιο της Penssylvania στις αρχές της δεκαετίας του 1960, κυρίως για την θεραπεία της κατάθλιψης και στην συνέχεια για την θεραπεία των διαταραχών άγχους. Σημαντική συμβολή στην θεμελίωση της θεραπείας είχε η κόρη του Judith Beck η οποία είναι κλινικός ψυχολόγος στο τμήμα Ψυχιατρικής του ίδιου Πανεπιστημίου. Αυτό που διακρίνει τους θεραπευτές αυτής της ψυχοθεραπείας είναι η σημαντική κλινική πείρα, δηλαδή η επί χρόνια ενασχόλησή τους με πραγματικούς ασθενείς οι οποίοι πάσχουν από σχετικά προβλήματα τα οποία μπορούν να θεραπευθούν με αυτή την θεραπεία. Αν και οι ψυχίατροι, εκ του αντικειμένου τους (ιατρική ειδικότητα με εξειδίκευση στην διάγνωση και θεραπεία των ψυχιατρικών διαταραχών) πληρούν συνήθως αυτό το κριτήριο, πολλοί ψυχολόγοι που δουλεύουν στην Ελλάδα δεν το πληρούν κατά την γνώμη μου, αφού το αντικείμενο των σπουδών τους δεν είναι η διάγνωση και θεραπεία νοσημάτων (αυτό το αντικείμενο καλύπτεται από τις ιατρικές σχολές). Αυτό σημαίνει ότι οι ψυχολόγοι οι οποίοι είναι σε θέση να θεραπεύσουν ασθενείς πρέπει απαραιτήτως να έχουν σημαντική κλινική πείρα και τέτοια πείρα αποκτάται είτε με εργασία πολλών ετών στο εξωτερικό είτε με εργασία σε ψυχιατρικά τμήματα ή κέντρα ψυχικής υγείας κ.λ.π όπου και υπάρχει δυνατότητα εξέτασης και παρακολούθησης ασθενών με επίβλεψη. Δεν γνωρίζω σε ποιο κέντρο αναφέρεστε αλλά από την περιγραφή που μου δίνετε μάλλον βγάζω το συμπέρασμα ότι πρόκειται για κάποιο μεταπτυχιακό πρόγραμμα το οποίο προφανώς δεν μπορεί να ανταποκρίνεται σε αυτή την περιγραφή, τουλάχιστον για τον θεραπευτή που αναφέρετε. Σίγουρα υπάρχουν ανάγκες εκπαίδευσης αλλά ίσως θα έπρεπε να το γνωρίζετε αυτό εκ των προτέρων, ιδιαίτερα μάλιστα αν πληρώνατε για την υπηρεσία αυτή. Φυσικά παρόμοια περιστατικά μου έχουν αναφερθεί από διάφορους ασθενείς οι οποίοι επισκέφθηκαν ιδιώτες ψυχολόγους στα γραφεία τους, τις περισσότερες φορές νομίζοντας ότι είναι γιατροί. Πιστεύω ότι ο κλάδος των ψυχολόγων θα ωφελούταν σημαντικά εάν προσπαθούσε να διασφαλίσει με αυστηρά κριτήρια ποιος μπορεί να ασκεί κλινικό έργο και τι είδους έργο, ιδιαίτερα σε μέρη, όπως τα ιδιωτικά γραφεία, στα οποία δεν υπάρχει καμιά απολύτως επίβλεψη. Για να μην κατηγορηθώ ότι μεροληπτώ υπέρ των γιατρών, να αναφέρω ότι όπως και οι ψυχολόγοι πολλές φορές προφασίζονται τους γιατρούς χωρίς να είναι, έτσι υπάρχουν και γιατροί οι οποίοι προφασίζονται τους ειδικούς στην θεραπεία ψυχιατρικών διαταραχών χωρίς να γνωρίζουν το αντικείμενο και κατά παράβαση της ιατρικής δεοντολογίας. Αναφέρομαι στους νευρολόγους, οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι την σύγχυση του κόσμου για τα ψυχιατρικά προβλήματα, αναλαμβάνουν την "θεραπεία" κατάθλιψης και αγχωδών διαταραχών κυριολεκτικά στου κασσίδη το κεφάλι. Ευτυχώς, οι περισσότεροι σοβαροί νευρολόγοι αρνούνται την θεραπεία αυτών των προβλημάτων και παραπέμπουν τους ασθενείς σε ψυχιάτρους. Είναι σαφές ότι τη σήμερον ημέρα καλό είναι ο κάθε άνθρωπος να μην εμπιστεύεται την υγεία του σε όποιον δηλώσει ότι μπορεί να τον κάνει καλά, αλλά να επιλέγει με προσοχή και ύστερα από έρευνα.
Με εκτίμηση,
Πέτρος Σκαπινάκης

Για το ποιος έχει «το πρόβλημα», το οποίο διέγνωσες με την τηλεδιαγνωστική ή τηλεμαντική σου ικανότητα, καλύτερα να κοιτάξεις στο χώρο σου.

Αν δεν σου φτάνει το ένα σχόλιο έγκριτου ειδικού, σου παραθέτω και δεύτερο:
//Απάντηση στο αρχείο γραμμάτων
Απάντηση από το DepNet
Συγγνώμη που θα αρχίσω με αυτό, αλλά διέκρινα ότι υπάρχει αυτή η παρανόηση και πιστεύω ότι θα ήταν καλό να το ξεδιαλύνουμε. Άλλο ψυχίατρος, άλλο ψυχολόγος.
Ο ψυχίατρος είναι απόφοιτος της ιατρικής σχολής (έξι έτη σπουδών) ο οποίος στην συνέχεια ειδικεύθηκε για άλλα πέντε έτη στην ψυχιατρική. Ο ψυχίατρος αναλαμβάνει την διάγνωση και θεραπεία των ψυχιατρικών διαταραχών (οι οποίες τις περισσότερες φορές είναι συνώνυμες με αυτό που λέει ο κόσμος "ψυχολογικά προβλήματα"). Οι θεραπείες που χρησιμοποιούν οι ψυχίατροι συνήθως είναι μη φαρμακευτικές (αυτό που λέμε ψυχοθεραπεία) ενώ σε κάποιες περιπτώσεις και ανάλογα με το πρόβλημα μπορεί να χορηγήσει φάρμακα. Πολλές φορές συνδυάζουμε ψυχοθεραπεία με φαρμακευτική αγωγή.
Οι ψυχολόγοι δεν είναι γιατροί αλλά απόφοιτοι των τμημάτων ψυχολογίας (τετραετούς φοίτησης). Οι ψυχολόγοι δεν ειδικεύονται στην διάγνωση και θεραπεία των ψυχολογικών προβλημάτων (αυτό το κάνουν οι γιατροί) με την ίδια λογική που οι βιολόγοι δεν ειδικεύονται στην διάγνωση και θεραπεία βιολογικών προβλημάτων (δηλαδή όλων των αρρωστιών). Κάποιοι ψυχολόγοι έχουν εξειδικευθεί στην κλινική ψυχολογία ή και σε άλλες σχετικές κατευθύνσεις (π.χ. συμβουλευτική ψυχολογία) και μπορούν να διαγνώσουν ή να θεραπεύσουν (με συγκεκριμένες ψυχοθεραπείες) διάφορα νοσήματα (π.χ. φοβίες). Αυτά για να μην υπάρχει παρανόηση.
Στην Ελλάδα, παρατηρείται δυστυχώς το φαινόμενο πολλοί ψυχολόγοι να παριστάνουν τους ειδικούς χωρίς να είναι (θα πρέπει φυσικά να αναφέρω ότι το ίδιο κάνουν και πολλοί γιατροί). Δεν ξέρω πού πήγε η φίλη σας και σε ποιον απευθύνθηκε. Ήταν ψυχίατρος ή ψυχολόγος.
Εάν ήταν ψυχολόγος ήταν από αυτούς που γνωρίζουν ή από αυτούς που δεν γνωρίζον;

Σε σχέση με το πρόβλημα της ψυχογενούς βουλιμίας (εάν η διάγνωση είναι σωστή) η ενδεδειγμένη θεραπεία είναι συνδυασμός φαρμάκων και γνωσιακής - συμπεριφορικής ψυχοθεραπείας. Θα σας συμβούλευα να συστήσετε στην φίλη σας να απευθυνθεί σε ένα έγκυρο και επιστημονικό κέντρο, π.χ. στην Ψυχιατρική Κλινική του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (π.χ. στο ΑΧΕΠΑ) για να πάρει σωστές συμβουλές. Είναι κρίμα να μπορεί να πάει καλύτερα και να μην παίρνει θεραπεία. Η βουλιμία είναι δύσκολο πρόβλημα αλλά μπορεί να έχει σημαντική βελτίωση με την θεραπεία.

Με εκτίμηση,

Πέτρος Σκαπινάκης
Λέκτορας Ψυχιατρικής //
Μήπως, κατά την άποψή σου, έχει και αυτός «πρόβλημα» και έτσι –λόγω δεοντολογίας - εμποδίζεται ο «εν Ελλάδι γνωσιακός συμπεριφοριστής θεραπευτής - ψυχολόγος» να απαντήσει;
Θα τα διαγράψεις και αυτά;
Υπάρχει, φαίνεται, μια βαθειά ριζωμένη πεποίθηση («πυρηνική»;) στους «επόπτες» της Γνωσιακής Συμπεριφοριστικής Θεραπείας στην Ελλάδα, ότι «μπορούν πάντα να κρύβουν την αλήθεια».

Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.